12. Människorna, religionen och lagen
Sisältötehtäviä
Vastaa kysymyksiin suomeksi:
De "vanliga" människorna och religionen
Den stränga lagen
-
Miksi voidaan sanoa, että Ruotsin valtakunnassa alkoi aivan uudenlainern ajanjakso Kustaa Vaasan kuninkaaksi tulon jälkeen?
-
Millä tavalla uskonpuhdistus vaikutti Ruotsin valta-ja omistussuhteisiin?
-
Mikä suomalaistenkin kannalta tärkeä muutos käytännöissä seurasi uskonpuhdisutksesta?
-
Millä tavalla uskonpuhdistus toisaalta helpotti ja toisaalta rajoitti tavallisen ihmisen elämää?
-
Millaisia juhannukseen liittyviä tapoja ihmisillä oli ollut ennen uskonpuhdistusta?
-
Miksi oli tärkeää osata Vähä-katekismus ulkoa?
-
Mihin vanhaan käytäntöön tämän päivän rippikoulu perustuu?
-
Missä eri yhteyksissä ja keiden puolesta piti rukoilla 1600-luvun lopulla?
-
Millaiset "järjestyssäännöt" katekismuksen huoneentaulussa annettiin?
-
Mihin erityistehtäviin valtio tarvitsi kirkkoa 1600-luvulla Ruotsin suurvalta-aikana?
-
Miten hallintoa yhdenmukaistettiin kirkon avulla?
-
Miten piispa Rothovius pyrki huolehtimaan siitä, että kansa valistuisi ja pysyisi kurissa ja Herran nuhteessa?
-
Millaisia sääntöjä kirkkokuri mm. määräsi noudatettavaksi rangaistuksen uhalla?
-
Miten kirkossa tuli käyttäytyä?
-
Millaisia järjestysongelmia kirkonmenojen aikana saattoi esiintyä?
-
Miksi kirkon istumapaikoista ei tarvinnut taistella?
-
Millä eri tavoin opittiin lukemaan?
-
Millä tavalla ihmisten lukutaitoa kontrolloitiin?
-
Miksi seurakunnassa syntyneistä, vihityistä ja kuolleista pidettiin kirjaa?
-
Millaisia eri rangaistuksia saattoi saada seksuaalirikoksista?
-
Mistä johtui, että seksuaalirikoksista rangaistiin niin ankarasti?
-
Kerro lyhyesti Malin Mattsdotterin oikeustapaus.
-
Mistä häntä syytettiin?
-
Miten hän puolustautui?
-
Keitä muita kuulusteltiin? Miksi?
-
Ketkä lopulta saivat tuomion ja millaiset tuomiot?
-
Miten Malin Mattsdotterin olisi tänä päivänä käynyt?